Utrzymanie ruchu maszyn i urządzeń

Rośnie nie tylko znaczenie samego utrzymania urządzeń w sprawności eksploatacyjnej, ale rosną także, absolutnie i relatywnie, koszty utrzymania tej sprawności.

Analiza sposobów podejścia do utrzymania ruchu urządzeń i maszyn, dokonywana w perspektywie czasowej, pozwala na wyróżnienie okresów:

  • Okres reaktywnego utrzymania ruchu – remonty po pojawieniu się uszkodzenia, charakteryzuje się; doraźnym reagowaniem na wystąpienie uszkodzeń;
  • Okres prewencyjnego utrzymania ruchu – planowe i zapobiegawcze;
  • Okres prognostycznego utrzymania ruchu maszyn i urządzeń – inspekcje zapobiegawcze, samodzielne; przeglądy, monitorowanie stanu technicznego, udział Operatorów urządzeń i maszyn w utrzymaniu ruchu.

Sposób utrzymania ruchu określonych maszyn i urządzeń zależy od ich charakterystyki konstrukcyjnej i roli, jaką spełniają w procesie produkcyjnym. Urządzenia skomplikowane, kosztowne i pracujące w zautomatyzowanych liniach technologicznych powinny być utrzymywane bardzo starannie. Ich awaria powoduje, bowiem przestój całej linii. Strategię eksploatacyjną należy, więc dostosować do konkretnych urządzeń i maszyn oraz warunków ich eksploatacji. Utrzymanie ruchu jest połączone z wysiłkami przedsiębiorstwa produkcyjnego mającymi na celu wytworzenie produktu o wysokiej jakości, tak więc jakość środków produkcji (maszyn i urządzeń) decyduje w dużej mierze o jakości wyrobów gotowych, zależna jest, bowiem od jakości czynności utrzymania ruchu.

oprogramowanie utrzymanie ruchu rejestr napraw

oprogramowanie służby utrzymania ruchu zlecenie przeglądu